Sista minuten-tips inför tentan

Sänk kraven du har på sig själv! Kanske lättare sagt än gjort, men det är vad som gjorde att jag klarade min andra tenta. Den första var jag så nervös innan att jag fick hjärnsläpp. Ironiskt nog var det även den jag pluggat mest till. Den andra visste jag säkert att jag ändå inte skulle klara så jag tänkte: "jag kan inte göra mer än mitt bästa".. och vad gör jag? Jo jag klarar den.

Läs gamla tentor och instuderingsfrågor. Det ger ungefär ett hum om vad som kommer komma på tentan. Oftast ser man en röd tråd som läraren följer.

Kolla att din legitimation är giltig. Om datumet gått ut får du inte skriva tentan.

Förbered tentakäk. Själv köper jag eller förbereder en fullkornssmörgås innan och tar med mig en termos med kaffe och vatten. Undvik mat som låter och luktar när du äter. Ha respekt för andra! Och ha överseende för nötallergiker och undvik allt som innehåller spår av nötter.

Ha en positiv attityd! Klarar du inte tentan den här gången så rasar inte hela världen.. du får ju faktiskt chans till omtenta.




Inga kommentarer: